Dag- en nachtritme

Om fit te zijn behoren voldoende slaap te hebben gehad. Wat is nu de functie van slapen? Soms hebben we aan 24 uur niet genoeg met onze bezigheden als werk, gezin, vrienden en vanaf internet erbij is gekomen zijn we nog 'drukker' op het 'www'.

Voldoende slaap schiet daar vaak bij in of we verstoren het moment dat we moeten slapen door opwekkende prikkels toe te dienen, denk aan koffie, roken, schermwerk ( blauwachtig). Ook wordt het 'wakkerworden' moment gemanipuleerd doordat we op moeten staan om te gaan werken. Dan eten we vaak ook nog zonder honger omdat het zo aangeleerd is.

Ergens in onze hersenen zit een soort klok die iets meer als 24 uur heeft, bij mannen iets maar als vrouwen blijkbaar. Die moet elke dag gesynchroniseerd worden door licht dat op ons netvlies valt door de opkomende zon. Met al dat kunstlicht is dat ook niet echt meer van toepassing of door een andere lichtintensiteit vaak onvoldoende om tot een goede synchronisatie te komen.

Dan heb je ook nog verschillende type mensen: vroege vogels, normaal en de nachtbrakers. Het is logisch dat in de oertijd het nodig was om de veiligheid van de groep te bewaren er moet altijd iemand wakker zijn om te waken.

Terugkomende op dag- en nachtritme of bioritme: als dit verstoord wordt door ploegendiensten of te kort slapen heeft dat gevolgen voor de gezondheid.                                 

Spieropbouw

Voldoende rust zorgt voor herstel waardoor spieren beter in conditie blijven.

Melatonine is het 'slaapstofje' van de 20ste eeuw, deze zorgt ervoor dat in de nacht voldoende herstel kan plaats vinden van weefsels en opruimen ziektekiemen. Als je niet goed slaapt kan dit niet goed zijn werk doen waardoor het moeilijk is om goed te herstellen.