26. sep, 2016

Dieetziek

Dieethypes zijn aan de orde van de dag en de voedingsindustrie doet er vaak zijn voordeel mee door consumenten in een hype mee te trekken in hun voordeel. Denk aan de campagne 'bewuste keus' waar achteraf bleek dat dit een misleidend logo was. De veel oudere campagne van de jaren 70 van de vorige eeuw toen de margarines en halvarines op de markt kwamen omdat vet ongezond zou zijn en de aderen zou doen dichtslibben. Met het huidige inzicht is dit de grootste onzin en heeft het juist bijgedragen aan andere tekortkomingen en aandoeningen. Geef mij maar een volvette biologische roomboter! Vetten hebben we hard nodig want onze hersenen bestaan grotendeels uit vet en onze celwanden, en dat zijn er enkele 100 biljoenen, zit zelfs cholesterol ingebouwd.

Een andere campagne is dat melk goed is voor de botten, nu blijkt de huidige melk niet meer de melk van toen te zijn en vaak het tegenovergeselde effect te hebben, dit komt o.a. door het hoge gehalte aan melksuikers en te weinig magnesium . Alleen grasgevoerde koeien van enkele oud hollandse rassen geven nog heel voedzame melkproducten.

Eigenlijk weer eten als toen maar dan met de kennis van nu dan zou je toch een superfood dieet moeten kunnen aanbieden.